Laadpalen in parkeergarages.
Veel VvE-en worstelen met de vraag hoe om te gaan met de verzoeken van
eigenaren/gebruikers van appartementen om in de parkeergarage een laadpunt voor een
hybride/elektrische auto te mogen aanleggen.
Uit een onderzoek is gebleken dat er amper laadpalen zijn bij appartementencomplexen.
Zeker in een parkeerkelder kunnen de kosten voor aanleg flink oplopen. Voor een eigenaar
van een stekkerauto is de aanschaf van een laadpaal daarom niet altijd interessant, terwijl het
dat voor een groep van woningeigenaren wel kan zijn.
Niet alleen financieel maar ook organisatorisch is dit voor veel VvE’s en hun besturen een
lastige zaak.
VvE beheer Haarlem heeft een uitgewerkt plan hoe dit te regelen met de juiste voorwaarden
en contracten.
Voor vragen kunt u zich wenden tot VvE Beheer Haarlem.
Er zijn VvE-en die er voor kiezen om dit pro-actief te regelen voor toekomstige verzoeken.
Immers…. de opmars van stekker-auto’s is niet tegen te houden.
Hierbij is het goed om te weten dat het kabinet (via het Nationaal Energiebesparingsfonds)
2 miljoen euro beschikbaar stelt om dit makkelijker te maken.
Staatssecretaris van Infrastructuur Stientje van Veldhoven wil dat elektrisch rijden steeds
aantrekkelijker en betaalbaarder wordt, voor iedere automobilist. Dan is het wel zo fijn als je
je auto op je eigen parkeerplaats kunt opladen.
“Het laden van je auto moet net zo makkelijk worden als het laden van je mobiele telefoon|”
zo stelt zij.
Door hiervoor gelden ter beschikking te stellen, kan dit dus ook financieel makkelijker
geregeld worden voor appartement gebouwen.
Het is wel een lening maar dan onder gunstige voorwaarden waarmee het dus makkelijker
wordt dit financieel te regelen.
De lening kan worden gebruikt voor de kosten voor de aanleg van de laadpaal, maar ook voor
de verbinding met de groepenkast, de bekabeling en de aanpassing van de netcapaciteit.
Alleen de kosten voor nieuwe energietarieven worden niet vergoed.
De komende jaren moeten er honderdduizenden laadpalen bijkomen.