Laadpalen in parkeergarages.
Veel VvE-en worstelen met de vraag hoe om te gaan met de verzoeken van
eigenaren/gebruikers van appartementen om in de parkeergarage een laadpunt voor een
hybride/elektrische auto te mogen aanleggen.

Uit een onderzoek is gebleken dat er amper laadpalen zijn bij appartementencomplexen.
Zeker in een parkeerkelder kunnen de kosten voor aanleg flink oplopen. Voor een eigenaar
van een stekkerauto is de aanschaf van een laadpaal daarom niet altijd interessant, terwijl het
dat voor een groep van woningeigenaren wel kan zijn.
Niet alleen financieel maar ook organisatorisch is dit voor veel VvE’s en hun besturen een
lastige zaak.

VvE beheer Haarlem heeft een uitgewerkt plan hoe dit te regelen met de juiste voorwaarden
en contracten.
Voor vragen kunt u zich wenden tot VvE Beheer Haarlem.
Er zijn VvE-en die er voor kiezen om dit pro-actief te regelen voor toekomstige verzoeken.
Immers…. de opmars van stekker-auto’s is niet tegen te houden.
Hierbij is het goed om te weten dat het kabinet (via het Nationaal Energiebesparingsfonds)
2 miljoen euro beschikbaar stelt om dit makkelijker te maken.
Staatssecretaris van Infrastructuur Stientje van Veldhoven wil dat elektrisch rijden steeds
aantrekkelijker en betaalbaarder wordt, voor iedere automobilist. Dan is het wel zo fijn als je
je auto op je eigen parkeerplaats kunt opladen.
“Het laden van je auto moet net zo makkelijk worden als het laden van je mobiele telefoon|”
zo stelt zij.
Door hiervoor gelden ter beschikking te stellen, kan dit dus ook financieel makkelijker
geregeld worden voor appartement gebouwen.
Het is wel een lening maar dan onder gunstige voorwaarden waarmee het dus makkelijker
wordt dit financieel te regelen.
De lening kan worden gebruikt voor de kosten voor de aanleg van de laadpaal, maar ook voor
de verbinding met de groepenkast, de bekabeling en de aanpassing van de netcapaciteit.
Alleen de kosten voor nieuwe energietarieven worden niet vergoed.
De komende jaren moeten er honderdduizenden laadpalen bijkomen.

Helaas heb ik het laatst weer meegemaakt dat er bij een VvE flink achterstallig onderhoud uitgevoerd moest worden en dat er niet genoeg geld in kas was. Er was de afgelopen jaren niet goed gespaard.

Een eigenaar die kort geleden het appartement gekocht had was ook door de makelaar of notaris niet goed genoeg geïnformeerd en kreeg nu te maken met een extra inleg van 10.000 euro.

Een goede beheerder let hierop en zorgt dat de reserve op orde is of komt. En indien een appartement verkocht wordt, dan kan de notaris bij die beheerder dus wel de juiste informatie krijgen, zodat een koper achteraf NIET voor verrassingen komt te staan.

AvE: Heemstede 7-8-18

Goede reservering voor onderhoud is van groot belang.

In het Financieel Dagblad van 6 augustus 2018 staat hierover een artikel.

Daar wordt gesteld dat banken (bij het verstrekken van een hypotheek) ook kijken naar de financiële administratie van een VvE en dan met name of en hoe er gereserveerd wordt voor toekomstig onderhoud.

Dat moet OF die 5 % herbouwwaarde zijn OF een bedrag gebaseerd op een recent MJOP (MeerJarenOnderhoudsPlan).

Kennelijk, zo wordt in het artikel gesteld, krijgt een koper dus een lager bedrag te leen omdat bv. de onderhoudsreserve niet op orde is.

Dus voor bezitters van een appartement is het van belang te zorgen dat alles goed geregeld is, anders is hun appartement moeilijk te verkopen.

AvE: Heemstede 7-8-2018

Laat nu gratis een analyse maken van uw VvE!

Wilt u weten of uw VvE op de goede weg is? Laat dan gratis een analyse maken!  
Vraag deze aan via het Contactformulier, stuur een e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 023-205 2376.

 

Aanschaf zonnepanelen door VvE's

Er zijn nogal wat VvE's die zonnepanelen willen aanschaffen. Maar omdat de VvE geen natuurlijk persoon is, krijgt de VvE geen belasting voordeel. Dat maakt de terugverdientijd langer en dus minder interessant.

In Haarlem zijn diverse initiatieven om collectief deel te nemen aan zonnepanelen op, bijvoorbeeld, het dak van een fabriek. Daar is tevens het grote voordeel dat niet elk lid van de VvE hoeft deel te nemen; het kan dan een individuele keuze blijven.  

 

sticker1

 


Inloggen voor VvE's

login


 

Lid van de BrancheVereniging VvE Beheerders

webbvvb2